19 Şubat 2015 Perşembe

Ütopya

Türk Ütopyaları yazarı Sadık Usta, Frankfurt'ta tarih ve siyasal bilimler okumuş. Kitap kaynak yayınlarından çıktı. Gerçekten çok beğendim. Bizimde ütüpyolarımız varmış ve bunu bilmek beni inanılmaz derecede mutlu etti. Yazarımız kızmasın bana kitapta bazı satırları çizerek okudum. İlerde tekrar tekrar dönüp okunabilecek kitapları altını çizerek okurum. İşte bu satırlardan bazılarını sizlerle paylaşacağım.
Hüseyin Cahit Yalçın'ın Hayat-ı Muhayyel'i  bir ütopya olarak 1980 lerde ancak incelenecektir.
Bizde ütopya yazarlarını Namık Kemal, Ziya Paşa, Ali Suavi, İsmail Gaspıralı, ilerleyen dönemlerde de Hüseyin Cahit Yalçın, Tevfik Fikret, Kılıçzade Hakkı ve Abdullah Cevdet olarak görüyoruz. Cumhuriyet döneminde de Yakup Kadri'yi(Ankara) görüyoruz.
Etiyopyalılar
Yunan edebiyat tarihine göre Mutlu ülkenin insanları mı? Mısırlılar uygarlıklarını Etiyopyalılara mı borçlu?
Herodot Etiyopyalıları dünyanın en uzun yaşayan insanları olarak anlatır.Masumiyet ve erdem timsalidirler. Bunun yanında diğer halklardan farklı gelenek ve görenekleri vardır.Kentlerin girişine herkesin oturabileceği sofralar kurarlarmış.
Bunu okuyunca çok şaşırdım. Birde şimdiki Etiyopya'yı düşünelim.

Ziya Paşa'nın Rüyası,
Namık Kemal'in Rüyası,
İsmail Gaspıralı'nın Darürrahat Müslümanları,
Hüseyin Cahit Yalçın'ın Hayat-ı Muhayyel(Hayal Edilmiş Hayat),
Kılıçzade Hakkı'nın Pek Uyanık Bir Uyku,
Ahmet Ağaoğlu'nun Mukaddeme(Serbest İnsanlar Ülkesinde),
ütopyalarını okumak size bambaşka ufuklar açacak.

 Bize böyle bir eser verdiğiniz için teşekkürler Sadık Usta.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder